Friday 13 April 2012

SELEPAS PRU 13 PR AKAN MELAKSANAKAN DUA JENIS SKIM BANTUAN

Selepas PRU 13 kerajaan baru PR akan memperkenalkan dua jenis skim bantuan kepada pelajar2 universiti. Satu yang dipanggil PTPTN(Perbadanan Tabung Pendidikan Tinggi Nasional) – jenis hutang. Satu lagi dipanggil BPTN(Bantuan Pendidikan Tinggi Nasional) – jenis percuma.

Oleh kerana UMNO BN bermati2an mempertahankan PTPTN dengan pelbagai alasan kurang cerdik yang mereka fikir hutang itu baik untuk para2 pelajar universiti maka PTPTN hendaklah dikekal untuk anak2 UMNO sahaja.

Oleh kerana PR bermati2an hendak memansuhkan PTPTN dengan pelbagai alasan cukup lojik, cukup cerdik dan cukup bijak yang hutang tidak perlu kerana sumber pendapatan negara jika diurus dengan jujur dan amanah mampu untuk membiayai pendidikan percuma, BPTN hendaklah diberi kepada anak2 PR sahaja.
Biarlah anak2 UMNO hidup dengan berhutang dan anak2 PR hidup tanpa berhutang.

UMNO memang suka kepada hutang dan rugi. Sebab itu hutang negara sekarang melebihi RM450 bilion dan kerugian GLC, kebocoran, rasuah, penyelewengan dan lain2 lagi yang mereka lakukan dan beban ini semua diletakkan ke atas rakyat. Rakyat dipaksa menanggung beban dengan menaikkan pelbagai cukai.

Usahawan2 Melayu atau kroni UMNO akan lumpuh selumpuh2nya bila dahan bergayut mereka patah selepas PRU 13 ini!
Mereka memang suka berhutang. Contohnya tak payah sebut banyak sangat. Kalau nak disenarai nama usahawan2 Melayu di bawah dasar ekonomi baru(DEB) yang gagal berniaga, sebuah buku catatan yang bermuka surat 1000 pun masih

No comments:

Post a Comment