Wednesday 4 April 2012

PROJEK BERISIKO PADA ALAM SEKITAR MESTI DIBERHENTIKAN



Barisan Nasional (BN) di bawah kerajaan mahkamah - Zambry meluluskan projek bijih besi itu di Teluk Rubiah, Lumut sedangkan kerajaan negeri di bawah pimpinan pakatan pembangkang(PAS)- Nizar telah mencadangkan di Tanjung Hantu, Bagan Datoh.

Kedua2 tempat yang menjadi kontroversi dan yang pasti akan menjadi isu Lynas. Lynas yang ada hubungai radio aktif, bahan berbahaya dan projek bijih besi hanya berkisar tentang pengagihan besi oleh syarikat Vale International melalui pelabuhan yang akan dibina juga akan memberi kesan kepada alam sekitar walau pun pendapatan hasil negeri Perak lumayan. Jangan kejar wang!

Isu ini adalah isu politik semasa. Ego memainkan peranan besar.
Kedua2 tempat ini, masing2 akan menunjukkan kajian pakar professional sama ada tempatan atau luar negara. Masing2 ada pakar seperti juga Lynas.

Pendirian rakyat Perak atau Malaysia jika projek ini dilaksanakan boleh memberi kesan kepada alam sekitar jangka masa panjang kedua2 pihak mesti berhenti berbalah dan batalkan sahaja projek ini. Rakyat tidak mahu kerana wang, alam semula jadi rosak.

No comments:

Post a Comment