Thursday 10 May 2012

CERITA PEROMPAK BAIK DAN PEROMPAK JAHAT

Cerita Robin Hood di kurun kelima belas menjelma lagi di kurun kedua puluh satu. Cerita sama pelakun generasi pertama tahun 50an.

Walau pun cerita ini telah lama berlaku tetapi dan dibukukan dan filemkan tetapi tiada siapa pun yang mahu mengiktirafkan Robin Hood ini sebagai perompak baik. Cuma bila membaca buku ini tafsiran masing2 buat kerana watak ini sesetengah orang serba salah untuk berhujah kerana masih ragu2 tindakkan Robin Hood wajar atau tidak wajar. Bagi orang miskin mungkin wajar tetapi bagi orang kaya memang mereka meluat dan benci.

Apa pula yang dikatakan perompak jahat? Perompak jahat lain pula ceritanya. Dia merompak harta orang kaya bagi dua, tiga dan mungkin empat, atau banyak lagi untuk dia baki atau kerak baru bagi kat orang lain. Orang yang paling meluat dan benci ialah orang miskin kerana harta mereka pun si perompak ini dikebasnya juga.

Inilah yang dikatakan sudah terang lagi bersuluh pula. Ibaratkan pagar, pagar makan padi. Bolehkah pagar makan padi kerana dua jenama ini berlainan! Tetapi itu peribahasa bila diibaratkan jenama yang berlainan sudah tentu akan timbul kekeliruan. Untuk senang faham pagar ini bukan dawai besi tetapi kiaskan jenis manusia yang tidak boleh diharap dan tidak akan berlaku penjaga yang jujur tetapi sebenarnya pencuri seperti Robin Hood yang popular itulah. Kenapa pilih cerita Robin Hood? Kerana Robin Hood adalah cerita mat saleh zaman orang2 kaya raya menipu dan menindas orang2 miskin kerana tamak hendak menjadi cepat kaya! Lagi punkan kita kena berbudi kepada Inggeris kerana mereka melindungi dan menaungi kita. Malaya pada waktu itu dijajah oleh lanun2 yang sedang mengorek bijih dan memotong getah untuk di ekspot ke England. Jadi banyaklah buku2 cerita mat saleh yang disimpan di perpustakaan Malaysia untuk bacaan generasi dahulu, kini dan yang akan datang.

Bagaimanapun kata Saifuddin, beliau melihat pelantikan bekas Ketua Polis Negara, Tun Hanif Omar sebagai pengerusi panel itu "kurang sesuai.

No comments:

Post a Comment