Tuesday 22 May 2012

BUDAYA BARAT LEBIH TERBUKA

Najib kata berdebat itu budaya barat. Adakah penakut, malu, fitnah memfitnah, tidak kreatif, rasuah, penyelewengan dan salah guna kuasa itu budaya timur? Budaya barat ini banyak yang positif dari negatif.

Budaya barat mengajar kita erti jujur dan amanah. Untuk menghasilkan sesuatu perkara yang bermutu tinggi seseorang itu kena ikut budaya barat atau Jepun. Malaysia tidak boleh maju seperti barat atau Jepun kerana pemimpin2 UMNO BN mengamalkan budaya politik kotor.

Seorang PM yang kreatif dan produktif semestinya bijak dalam segala2nya. Bermula dari Islam sehingga dalam kehidupan rakyat sewajibnya dipenuhi oleh amalan jujur dan amanah. PM semestinya patuh kehendak rakyat. Rakyat akan menghormati seorang PM yang jujur dan amanah.

Dalam konteks Malaysia pengharapan rakyat untuk mendapat seorang PM yang jujur dan amanah, diibaratkan jauh semanggang dari api. Seorang PM yang berjiwa rakyat akur dengan masalah rakyat bukannya buat pekak badak.

Budaya barat yang kita mesti jauhi ialah pergaulan bebas lelaki perempuan, arak, judi, dasar liberal terhadap gays, lesbians, transgender dan biseksual dan lain2 yang diharamkan Islam itu yang sewajib kita tentang.

Perbahasan atau berdebat ini adalah satu aktiviti merangsang otak supaya boleh berfikir secara kritis(critical thingking). Orang2 Melayu cukup lemah dalam hal ini. Sebab itu UMNO BN boleh tipu orang2 Melayu hidup2 kecuali orang Melayu yang telah mati tetapi itu pun pemimpin2 Melayu tipu juga sehingga mereka boleh hidup semula bila masa membuang undi, selepas mengundi mati semula untuk lima tahun lagi!

Kita terasa semangat berdebat ini cukup baik untuk pelajar2 di universiti di Malaysia untuk memulihkan minda yang telah didungukan oleh akta AUKU untuk pelajar2 dungu yang takutkan debat seperti Najib.  Di Amerika, UK debat ini perkara biasa. Hasilnya PM atau Preseden mereka berfikiran terbuka dan tidak terkesan dengan kritikan membina dan kebanyakkan pendapat mereka lebih ilmiah bukan emosi seperti ucapan PM Najib. Anda boleh lihat dan dengar bagaimana seorang PM Malaysia berucap kepada penyokong beliau dalam video terbaru Bersih 3.0.

No comments:

Post a Comment