Sunday 15 July 2012

RAMBUT GURU CEPAT BERUBAN


Kerja guru sekarang cukup mencabar. Orang kata kerja guru banyak cuti tetapi orang tak nampak kerja guru sehingga pukul 12 malam kadang2 boleh sambung hingga ke pagi kalau boleh tahan, kalau tak tahan tidur. Besok sambung lagi kerja tak siap. Itu kerja nak isi borang prestasi pelajar sahaja tak masuk periksa buku pelajar dan letih terkejar nak menghabiskan silibus. Bantailah habis ke tak habis janji ambil awal dan hujung  dikira habislah! Tahun ini ada model baru diperkenalkan. Model nak nilai aktiviti pelajar tingkatan 1 dan 2 bermula dari bangun tidur sehingga tidur semula. Penilaian semua gerak geri kecuali masuk tandas sahaja tak dinilai. Guru pun diarahkan dengan pelbagai borang hendak diisi, yang gagap computer, anak2 atau suami atau isteri jadi pembantu guru dirumah, kerja tak siap sambung lagi. Pelajar2 yang begini muda apalah yang mereka tahu, kadang2 kencing atau berak pun belum pasti cuci mengikut hukum. Hari sabtu orang lain cuti tetapi guru ada koko, kadang2 ada program tidur kat sekolah dengan pelajar. Di sekolah penuh dengan aktiviti mesyuarat kena datang awal. Semua masa2 ini tidak dikira kerja lebih masa tetapi menteri2 kalau buat lawatan dinamakan lawatan sambil kerja, habis semua jalan parit tersumbat sampah sarap dibersihkan kerana menteri nak datang. Bila menteri balik isu yang dibersihkan dengan mengunakan jin ini datang balik. Kerja lawatan ini ada elaun.

Tingkatan 1 dan 2 ada kemahiran hidup(KH) naik tingkatan 3 hingga 5 tidak ada lagi KH. Pelajar umur 13 dan 14 ini diajar letrik, tukang kayu, pasang paip dan lain2 lagi yang akhirnya naik tingkatan 3 hingga 5 nak pasang plug letrik pun kena panggil juruletrik. Yang kaya raya pembekal barangan ini ia itu orang2 Cina. Sistem yang cukup membazir dan wajib dihapuskan. Kita sudah ada sekolah teknikal atau kemahiran yang diambil selepas tingkat 5 atau SPM, apa perlunya membazir di tingkatan 1 dan 2. Kerja2  kemahiran ini mesti dilakukan bila pelajar sudah matang dan bila tamat pengajian mereka boleh terus hidup dengan kemahiran ini. Kerja2 letrik memerlukan kemahiran tinggi walau pun hanya untuk menyambung wayar plug, silap kerana dah terlalu lama tinggal atau lama tak buat boleh silap sambung dan plug boleh meletup. Tak nampak pun pelajar tingkatan 1 dan 2 ini boleh buat kerja2 ini di rumah. Menteri yang bertanggung jawab kena buat penilaian dengan memanggil pelajar ini baiki letrik, paip dan kayu di rumah mereka. Menteri pun tak yakin. Kalau tak yakin perlukah kemahiran ini diteruskan atau ada menteri yang buat duit melalui kroni membekal semua bahan2 ini?

Kadang2 cikgu yang mengajar pun dapat latihan ala bidan terjun, guru sendiri pun masih gagap nak pasang wayar plug terpaksa minta nasihat guru lain yang juga gagap, sama2 gagap kerja kena teruskan juga.

Itulah sistem pendidikkan Malaysia. SPM 9 atau 10 atau lebih. Subjek Islam A. Ke surau atau masjid tak juga. Tetapi kerajaan UMNO BN kata sistem pendidikan kita di antara yang terbaik di dunia, dunia mana sebelah mana pun tahulah!

No comments:

Post a Comment