Wednesday 4 July 2012

ANWAR UCAP SELAMAT TINGGAL JIKA GAGAL PRU 13?


Perjuangan menegakkan kebenaran seperti yang dilakukan Nabi Muhammad s.a.w adalah yang paling terbaik. Baginda wafat bersama perjuangan menegakkan Islam sehingga akhir hayat. Inilah manusia yang berbahagia disisi Allah swt. Perjuangan baginda tidak ada tolak bandingnya dan tidak ada lagi manusia yang Allah swt akan lahirkan tetapi kerja baginda menyeru manusia kepada kebaikan dan mencegah manusia kepada kemungkaran diwajibkan kepada semua umat Islam yang hidup untuk terus berdakwah. Mereka yang cintakan Allah dan Rasul wajib melakukan kerja ini sehingga hari khiamat. Manusia yang putus asa akan putus rahmat daripada Allah swt. Alang2 menyelok pekasam biar sampai kehujung lengan. Inilah sifat seorang insan yang beriman lagi bertaqwa.

Perjuangan politik yang ada kaitan menyeru manusia kepada kebaikan dan mencegah manusia dari melakukan kemungkaran adalah kerja wajib. Berhenti dari melakukan kerja ini kerana kecewa atau putus asa bukanlah sifat mulia seorang penegak kebenaran.

Hadith Nabi saw, jika kamu lihat sesuatu kemungkaran hendaklah kamu cegah dengan tangan, itu pun tidak boleh hendaklah cegah dengan mulut, itu pun tidak boleh hendaklah cegah dengan hati ia itu membenci maksiat. Itulah selemah2 iman. Bawah dari itu, jawapannya tiada beriman.

No comments:

Post a Comment