Tuesday 31 July 2012

PERBEZAAN IJAZAH TULIN DAN IJAZAH PALSU


Kelulusan, kemahiran, pengalaman, kejujuran dan amanah adalah kreteria penting bagi seseorang menteri sehingga ke wakil rakyat dan dari majikan sehingga ke pekerja.

Masalahnya sekarang sama ada ijazah palsu atau tulin nampak yang tulin lebih palsu kerana yang menentukan sifat2 terpuji bukan melalui ijazah tetapi melalui latihan iman dan taqwa kepada Allah swt.

Hari ini kebanyakkan menteri2 sehingga ke wakil rakyat paling koman ada ijazah. Soal perangai masyaAllah bila jadi akauntan, akautan penipu, bila jadi jurutera, jurutera penipu. Bila jadi doktor, doktor penipu dan lain2 bidang yang berlungguk2 yang kerja utama bila aku dapat pangkat ini apakah peluang boleh buncit perut.

Universiti bukan tempat melatih iman. Iman kena latih sendiri. Universiti tempat dapat ilmu cari makan. Sebab itu keluar universiti tidak ada jaminan iman akan meningkat.

Keluar universiti nak cari kerja makan gaji. Bila dapat makan gaji, tetapi gaji tak cukup untuk melayan nafsu ditambah iman yang nipis yang tidak dilatih di universiti maka bila kerja yang nampak bagaimana nak tambah RM supaya boleh hidup mewah.

Dahulu kerja wakil rakyat siapa pun tak teringin kerana tak tau lubang. Sekarang wakil rakyat tidak ada kelulusan universiti pun teringin kerana tanpa kelulusan pun kalau dapat jadi wakil rakyat boleh buat harta bertimbun2.

Pengurusan dan pentadbiran tidak penting kerana inbois boleh dipalsukan. Peruntukkan beratus ribu RM untuk DUN sahaja dan lebih bahagian jadi MP berjuta RM. Dapat satu penggal sahaja sudah cukup bahagia. Rakyat peduli apa.

Kenapa pilih aku, aku cuma merayu undilah bukan pangkah aku. Rakyat bagang bin bahlol kena lagi. Lima tahun lagi hidup aku tak berubah. Rumah senget. Kais pagi makan untuk besok. Begitulah dengan kebodohan dua golongan yang berijazah pun kena yang tak sekolah pun kena. Yang berijazah hutang PTPTN kena bayar dan tak sekolah harga barang naik kena beli juga kerana barang keperluan harian untuk  dimakan walau pun hanya garam. Garam pun mahal.

Begitulah hebatnya ijazah, master dan PhD sekarang. Alat untuk menunjukkan terpelajar atau educated. Wang rakyat sapu bersih. Baik tinggal di sekolah pondok sekurang2nya dapat jaga iman. Iman paling berharga kerana mati tak bawa wang. Mati bawa iman ia itu amalan yang akan digunakan di akhirat untuk selama2nya.

No comments:

Post a Comment