Thursday 2 August 2012

SEKALI OMBAK SEKALI PASIR BERUBAH


Teori barang harga terkawal ini memang senang. Praktikal nak kawal harga itu yang susah.Misalnya harga ayam hidup RM5.80. Bila penternak bagi  amaran harga itu rugi bahan makanan sudah mahal dan sebagainya, kementerian pun luluskan lebih  mahal misalnya RM6.50. Masuk dalam senarai kawalan. Yang menternak dan keluarkan kos ialah penternak. Kementerian jadi penjaga harga. Naik turun harga penternak yang tentukan bukan kaki tangan kementerian yang tentukan. Kalau kementerian tak lulus, penternak dan penjual luluskan harga di pasar. Pergi pasar lihat sendiri harga sebenar tambah dekat raya ini. Bila nak buat pemeriksaan mengejut-spot check, peniaga sudah tahu masing2 berlakun. Semasa spot check semua OK. Nak makan peduli apa mahal pun mahallah. Kita tak beli orang lain sapu bersih!

Harga daging lembu sekilo RM22.00 masuk dalam harga kawalan. RM22.00 itu mahal menteri ooi, sedangkan ianya daging tempatan. Sepatutnya RM12.00 sahaja kerana kita ada ladang ternakan lembu terbesar ia itu National Feedlot corporation(NFC). Itulah bila buat ladang dalam kondo maka kos bela lembu pun meningkat sebab bagi muka lembu hidup mewah. Bilalah lagi harga daging lembu hendak turun selagi UMNO BN memerintah!

PAKATAN RAKYAT mungkin mampu turunkan harga daging lembu kalaulah ladang itu dibuat betul2 diladang yang betul2 ladang yang dijaga oleh cowboy yang naik kuda! Kalau cowboy naik MERC atau BMW jangan jaga lembu, jadi taukey cow dung lagi baik!

Kalau lihat senarai harga ini macam lihat senarai harga suka hati akulah berapa aku nak tulis! Macam robot yang di program atau burung kakak tua yang diajar bercakap. Barang2 yang dikatakan terkawal ini sebenarnya cukup mahal di masa sekarang. Inilah yang rakyat bising harga2 barang mahal. Itu barang2 yang terkawal tetapi hakikatnya tak terkawal kalau main dengan peniaga2 di pasar ini. Kita cadangkan apa kata kementerian adakan satu meja macam JPJ yang dulu cukup hangat kerana banyak bas eskpres terlibat kemalangan, sejak kebelakangan ini tinggal meja dan kerusi dan akhir2 ini tinggal tapak yang tidak bertapak lagi!

No comments:

Post a Comment