Wednesday 29 August 2012

ISU SAHAM FGV

ISU FGV(FELDA GLOBAL VENTURES)

Peringkat pertama kenapa bank terlibat dengan pinjaman? Bila Mazlan bising kenapa tiba2 pinjaman beralih ke Felda? Inikah yang dikatakan ada unsur2 hendak menipu peneroka? Malaysia kalau tidak ada pembangkang yang kuat dah lama lingkup dan ...mungkin telah tergadai dengan puak2 yang menunjul diri pandai dalam segala2nya! Kalau kita perhatikan cara pentadbiran dan pe...

ngurusan kerajaan UMNO BN, kalaulah Malaysia ini sebuah syarikat, kita kata Malaysia Sdn. Bhd yang berniaga minyak kelapa sawit dengan negara luar, cara mereka berniaga bukan sahaja rugi malah telah pun bankrap kerana putar belit. Banyak perkara rahsia dalaman yang kita tidak tahu tetapi kita tahu kerana kita dapat menilai cara mereka memberi penjelasan yang merapu.
Peneroka hanya perlu bayar balik RM50 sebulan tanpa faedah selama 5 tahun. Kalau tak kerana pembangkang yang menimbulkan isu ini, peneroka sudah lama kena tipu dengan kerajaan dan bank buat untung lumayan!

Kita tak bagi (pinjaman ini) sebelum ini sebab kita tak jangka berapa keuntungan yang kita dapat. Tapi akhirnya kita dapat RM10 bilion, RM6 bilion untuk Felda dan RM4 bilion untuk FGV, jadi kita ada dana lebihan untuk kita bantu lagi peneroka," katan Ahmad Maslan.

Dari mana dapat duit sebanyak itu tak jelas. RM10 bilion tu tersilap angka ke? Macam pak pandir atau nujum pak belalang sahaja main jangka2 sahaja keuntungan dah dapat? Ini sudah kira seorang ahli perniagaan yang cemerlang, gemilang atau temberang?

FGV telah pecah rekod baru berniaga 2 bulan telah boleh bayar dividen RM400 kepada setiap peneroka. Kalau kita melabur ASN nak dapat dividen kena tunggu setahun! Tawaran saham dari RM4.55 naik RM5.02 dalam masa dua bulan! Hebat sungguh kerajaan UMNO BN berniaga menjelang PRU 13 ini! Kita tunggu 2 bulan lagi atau hujung tahun nak lihat saham ini boleh naik paling lekeh pun RM1.00. Kalaulah ditakdirkan turun tak usah banyak RM4.50, kita sama2 lihat reaksi kerajaan UMNO BN nak kata apa. Peneroka kena bayar juga hutang RM50 sebulan tanpa faedah! saham naik ada dividen, kalau rugi siapa tanggung hutang walau pun RM50?

No comments:

Post a Comment