Saturday 4 August 2012

AMALAN SUNNAH NABI MUHAMMAD s.a.w


Al-Quran dan hadith itu perkara benar dan sebenar2nya. Masalah manusia pertikaikan al-Quran dan hadith ini sehingga 55 tahun masih juga berlaku.

Soalannya apakah kesan ajaran Islam terhadap umat Islam sehingga kini masih berterusan dengan maksiat sedangkan Malaysia negara Islam. Tajuk2 seperti di atas dan banyak lagi tajuk yang berhubung dengan umat Islam sentiasa dibicarakan saban hari dan tahun. Tahapnya amalan Islamnya bukan semakin meningkat tetapi semakin menurun.

Begitu juga sambutan Maulidur Rasul dan tilawah al-Quran disambut dengan meriah setiap tahun tetapi hanya untuk bersuka ria sahaja. Kerajaan kena memainkan peranan utama dalam membentuk dan mendidik rakyat.

Semua Pemimpin2 kena turun padang mengimarah masjid, jadi imam terawih misalnya, imam Jumaat dan baca khutbah. Inilah yang dikatakan mengikut sunnah Nabi Muhammad saw. Orang2 kaya dan VIP berbuka puasa di hotel mewah. Hanya majlis berbuka puasa sahaja tetapi solat maghribnya bagaimana? Kebanyakkan mereka leka dengan berbuka puasa seolah majlis berbuka puasa ini adalah satu budaya bulan puasa dan bukan Ibadat. 

Ulama2 UMNO dalam kerajaan UMNO mungkin ada membuat teguran terhadap pemimpim2 atasan UMNO tetapi teguran tuan2 dibakul sampahkan sahaja oleh mereka kerana amalan mereka sendiri pun penuh dengan perkara maksiat.

Sukakah mereka dengan amalan sunnah Nabi saw sedangkan mereka sendiri tidak faham apa itu sunnah. Mahukah mereka memakai serban dan jubah kalau tidak dijadikan pakaian harian, sesekali naik mimbar berkhutbah pada hari Jumaat pun sebagai orang batu belajar mendekati sunnah sudah dikira suka kepada sunnah.

Pemimpin2 Islam dalam UMNO semestinya kena menghidupkan sunnah Nabi kalau tidak tahu belajar jangan terus jadi jahil murakat. Kalau dalam kehidupan pun masih tidak mengamalkan sunnah masakan dalam pemerintah boleh menjalankan pemerintahan cara sunnah Nabi saw.

Inilah masalah umat Islam hari ini cakap lain buat lain.

No comments:

Post a Comment