Saturday 18 August 2012

MASALAH DALAM MASALAH


Kalaulah Karpal Singh menentang hudud juga bermaksud menentang Islam kenapa Nasharuddin masa dalam PAS beriaya2 sangat hendak mengujudkan kerajaan perpaduan dengan UMNO sedangkan UMNO lagi terang menentang  hudud. Bukankah UMNO lebih teruk dari Karpal? Bila dalam PAS susah nak bersuara kut! Tak laku. Kadang2 betul juga tetapi bila kita duduk dalam parti yang ada ketua yang mungkin tidak sependapat maka kalau tak sabar kena angkat kakilah. Tetapi yang menjadi masalah bila kedua2 pihak pula akan ujud masalah. Masalahnya ialah kedua2 pihak tak boleh duduk diam. Satu pihak akan “bongkar” pekong dan satu pihak lagi terpaksa tutup pekong. Itulah kerja kita hari2 berdepan dengan masalah. Masalah yang paling besar yang masih jauh dari penyelesaian ialah masalah besar. Apa masalah besar? Masjid lepas raya kembali kosong, murtad atau yang mensyirikkan Allah swt semakin bertambah. Begitulah keadaan orang2 Islam hari ini yang sentiasa bermasalah dengan politik, Islam dan bangsa Melayu itu sendiri yang tidak ada berkesudahan.

Kadang2 ada betulnya juga pendapat seseorang itu berhubung dengan perjuangan PAS yang sentiasa bermasalah dengan DAP dan mungkin juga PKR yang bukan Islam. Dalam dunia ini semua agama atau fahaman menentang Islam. Islam itu tunggal. Islam itu juga percaya dan yakin dengan Allah swt. Lain2 agama atau fahaman sentiasa mencari “kesalahan” Islam.

Mereka bukan Islam hanya setuju dengan perbankan Islam sahaja selain dari itu mereka akan menentang. Kenapa mereka setuju dengan perbankan Islam sebab ekonomi atau keuntungan lebih kurang macam bank Yahudi juga. Begitu juga dengan zakat kenapa diwar2kan seluruh ceruk ditambah dengan slogan dan sepanduk2 yang menaikkan semangat pembayar zakat, ini juga kerana wang. Kenapa solat yang terpenting selepas dua kalimah syahadah tidak diwar2kan sedemikian hebat? Jawapannya solat tak boleh masyuk wang!

Akhir zaman akan berlaku manusia jual Islam kerana wang. Nampak memang baik tetapi jika dikaji2 akhirnya apa sahaja yang dibuat adalah kerana wang dan harta benda dunia.

Bila Islam yang diajar oleh Nabi Muhammad saw tidak diikuti 100%, bermulalah masalah. Untuk selesaikan masalah yang bermasalah ini tiada ada cara lain umat Islam kena buat kerja dakwah. Siapakah yang buat kerja dakwah ini? Siapa yang ada buat pergorbanan boleh jawab. Siapa yang jadi juru tunjuk, cari keburukkan orang lain maka masalah tetap akan kekal masalah.

No comments:

Post a Comment