Sunday 22 December 2013

MALAYSIA MESTI KEMBALI KPD ISLAM DAN SATU BAHASA MELAYU

Ahli politik di negara ini disarankan berhenti memainkan isu perkauman sebaliknya perlu lebih fokus kepada agenda negara.

Penganalisis politik, Prof Dr Mansor Mohd Noor berkata, ketaksuban ahli politik memperjuangkan isu perkauman itu menyebabkan berlaku keretakan dalam masyarakat.

Ada seorang rakan Jerman datang mengajar di Malaysia, bahasa Indonesianya fasih. Bila ditanya berapa lama belajar ...bahasa Indon ini, katanya sebelum datang ke Indon mesti belajar bahasanya dulu. Masa yg diambil lebih kurang 3 bulan untuk menguasainya. Bila dia datang ke Indonesia, dia terus cakap bahasa Indon, kenapa? kalau dia cakap Ingeris ke atau Jerman, sudah tentu orang Indon tak tau, orang Indon bukan macam Melayu celup mat saleh, mat saleh cakap Melayu pun dia balas dgn mat saleh celup, punyalah bangga bahasa mat saleh dari bahasa ibundanya sendiri, begitu juga dgn bangsa lain yg ada di Malaysia dah berpuluh2 tahun tapi bahasa Melayu lintang pukang, di Indon siapa yg tak cakap Indon akan di pulaukan, nama orang Indon nak cakap mat saleh atau pun Melayu lintang pukang seperti Cina dan India Malaysia jauh sekali. Malaysia dah merdeka 56 tahun, tapi penyatuan dalam bahasa Melayu pun masih jauh, ibarat bumi dan langit, inikan pula nak bersatu dalam Islam! Sampai bila sampai khiamatlah selagi UMNO memerintah. Islam dan bahasa Melayu memainkan peranan yg sangat berkesan bagi penyatuan bangsa seperti Malaysia. Kalau ini pun masih gagal tidak akan ada formula lagi yg nak dicipta melain hiduplah dalam perkauman. Malaysia sepatutnya amalkan bahasa Melayu sahaja sebagai bahasa utama, tidak ada sekolah Cina atau sekolah Tamil seperti yg dilakukan di Indonesia. Selepas merdeka dahulu sepatutnya telah dilaksanakan sistem ini tapi masih belum terlambat. Beranikah UMNO nak tukar dasar ini dgn keadaan kuasa politik yg semakin lemah ini? Minta sedekah ke sana ke mari, sokonglah UMNO!

No comments:

Post a Comment