Sunday 29 December 2013

ANJAKAN KUTUB BUMI

KEADAAN cuaca tidak menentu dan bencana alam semakin kerap berlaku sejak akhir-akhir ini dipercayai mempunyai kaitan dengan perubahan kecondongan paksi bumi. Kata sekumpulan saintis bukan Islam.

Sains berlaku atas kehendak Allah swt dan sains juga boleh berubah dari yg ditetapkan oleh Allah swt atas perbuatan manusia. Allah swt telah berfirman bermaksud, setiap apa yg berlaku ke atas muka bumi ini adalah hasil dari perbuatan manusia, maksudNya kalau manusia yg beriman menjaga bumi ini maka baiklah bumi ini, kalau manusia yg tak beriman menjaga bumi ini maka  akan berlaku kerosakan pada muka bumi ini.

Sains hanya membuat kesimpulan itu ini dan sains itu adalah ilmu Allah swt yg dijadikan bersama bumi ini. Manusia hanya membuat kajian dan tak boleh menghalang apa yg akan berlaku seterusnya. Manusia hanya mampu buat sekecil alat amaran, hanya sebagai alat pengesan tapi tak boleh menghalang bencana tersebut.

Allah swt menjadikan manusia ini sebagai khalifah atau hanyalah dilantik sebagai pentadbir atau pengurus, dalam ramai manusia hanya ada beberapa manusia pilihan Allah swt dilantik sebagai ketua seperti PM Raja2, Presiden dll. dan mereka ini diberi tanggung jawab berkaitan urusan dunia.

Bumi adalah makluk Allah swt yg dicipta untuk manusia dan berfungsi seperti manusia, ada sifat gembira, sedih, marah dll, selagi manusia mematuhi perintah Allah swt, bumi akan tersenyum, bila manusia lari dari perintah Allah swt, bumi akan sedih dan marah. Sedih dan kemarahan inilah yg menyebabkan berlakunya pergerakkan bumi, seperti juga manusia bila marah, darah tinggi akan naik, jantung menjadi berdegup2 dll.

Bumi juga mahluk yg sangat penyabar, ia boleh bersabar selain dari maksiat, contohnya ia boleh bersabar bila manusia longgok sampah, ratakan bukit untuk perumahan orang2 kaya raya, korek sana korek sini buat pembangungan, selagi untuk menafaat manusia walau pun itu ada tanda2 sifat tamak manusia. Bumi tak boleh tahan sabar bila manusia semakin hari semakin banyak buat maksiat yg dilakukan di atasnya dan kesannya bumi menanggis dan minta kpd Allah swt supaya hantar bencana ke atas manusia. Kesimpulannya apa juga yg berlaku terhadap bumi ini adalah atas apa yg manusia lakukan.

 

No comments:

Post a Comment