Sunday 18 May 2014

TNB UNTUNG SEPATUTNYA TARIF TURUN......



Kalau harga petrol dunia turun, petrol di Malaysia logiknya turun. Pernahkah kita alami harga petrol dunia turun, petrol di Malaysia tak turun! Ada.

PM dan menteri2 kerajaan UMNO BN  boleh bercakap apa saja, tapi bila rakyat yg cerdik dari pelbagai lapisan kelulusan, mengambarkan apa yg PM dan menteri cakap adalah memperbodohkan rakyat dan juga memperbodohkan jawatan yg mereka sandang.

Kita boleh menerima alasan tariff elektrik naik kerana beri subsidi kpd pengguna2 yg guna elektrik di bawah RM20 yg sekitar kerugian hasil kpd RM 100 juta lebih, tapi RM 100 juta lebih dgn hasil yg meningkat ke RM4.61 juta billion hanyalah seperti kerugian sisa2 dicelah2 gigi dan subsidi ini sebenar bukan rugi tapi hasil untung di agihkan kpd yg susah. Kalaulah semua subsidi dikira rugi, kulit bulu ayam yg ditimbang sebelum disembelih juga dikira rugi kerana peniaga timbang ayam dgn bulu2 sekali!

Isu yg besar ialah bila tariff elektri naik semua barang2 makanan akan naik, kerana pengguna besar, pengilang2 pembuat2 akan bayar tariff elektrik lebih tinggi. Alasan tariff elektrik percuma kpd penguna2 kurang dari RM20, ini dikira sebagai jasa kerajaan kpd rakyat atau jasa rakyat kpd kerajaan? kalaulah itu pemikiran kerajaan lebih baik jangan jadi kerajaan, lepas saja kerajaan ini kpd PR yg memang manifesto semasa PRU 13 dulu pun untuk mengurangkan beban rakyat.





No comments:

Post a Comment