Sunday 18 May 2014

MULA2 EMAS TULIN KEMUDIAN JADI MAS!


Bila MAS bersendirian masa itu rugi juga, bila bersaingan dgn Air Asia, firefly, MAS terus rugi banyak. Soalannya kenapa? Dasar MAS lain dasar Air Asia lain. MAS tambang mahal kerana arak mahal, Air Asia tambang murah ada juga arak mahal! Yang mengawal pengakutan udara ialah kementerian Pengangkutan, segala bentuk dasar mesti dapat kelulusan kementerian, kenapa tak diseragamkan supaya sama, bermakna kurang persaingan, lagi pun MAS GLC sedangkan Air Asia Tony Fernandes punya walau pun dah berhad. Apakah dulu semasa rugi kemudian diambil alih oleh Idris Jala, nampak cerita rugi semain kurang tapi tak untung juga, tiba2 dinaikkan pangkat jadi menteri dan ditinggalkan MAS dalam keadaan meraba2 kpd CEO dan pengerusi baru, kemudian tragedy MH370 menghempap MAS maka bertambah2 rugi lagi. Apakah musibahnya syarikat milik kerajaan ini terus menjunam seperti berakhirnya MH370 di lautan Hindi? Kita mempunyai PM yg otak bergeliga, transformasinya dijaja ke sana ke sini telah berjaya merubah suasana ekonomi dari menjunam, sekarang katanya tengah menaik dgn kenaikan harga2 barang, gula petrol tarif elektrik dn tahun 2015 tahun yg bertuah GST pula akan dikuatkuasakan, maka bertambahlah “makmur” ekonomi Malaysia. Kalaulah GLC sekecil MAS dlm banyak2 GLC pun tidak boleh dinaikan menjadi tak rugi, ekonomi Malaysia agak2 macam mana pula? Ini mesti Tanya Prof ekonomi, mereka akan membodek terus membodek, akhirnya Malaysia jadi seperti Greece yg hutang menimbun kerana pemimpin2 menipu rakyat dan rakyat percaya kpd pemimpin2 sehingga bila mereka sedar, seluar dalam baju dalam pun kena GST! Adakah rakyat Malaysia terus tertidur dgn lagu2 sayu tengah malam nyanyian biduan dan biduanita kerajaan UMNO?



No comments:

Post a Comment