Thursday 29 May 2014

SETELAH 57 TAHUN MERDEKA- KUALITI IMAN, AKHLAK DAN BUDAYA MELAYU SEMAKIN ROSAK, APAKAH PUNCANYA?


Ujudnya budaya samseng kerana amalan Islam semakin merosot, solat ditinggalkan sewenang2nya, dunia dikejar siang dan malam, pasar2 malam yg terlibat dgn Melayu Islam tidak ada arahan tegas supaya berhenti di waktu maghrib, para ulama tidak buat kerja dakwa hanya bercakap melalui akhbar, TV dll,

Dakwa berjumpa dgn manusia tidak dilakukan. Pemimpin2 sibuk dgn politik dan sibuk dgn PRU dan PRK, ada saja Pilihanraya kerana kematian atau melompat parti dll. Islam hanya berteori shj sedangkan masjid dan surau tidak diimarahkan. Majlis2 ilmu hanya dihadiri oleh mereka yg betul2 hendakkan ilmu sedangkan mereka yg lebih mementingkan keuntungan dunia jika jadi pengerusi masjid atau surau hanya berminat dgn penambahan projek shj.

Iman umat Islam tidak meningkat malah semakin bertambah ramai yg jadi fasiq dan munafiq. Amalan sunnah menjadi asing, pakaian sunnah hanya di majlis tertentu, sedangkan pakaian Yahudi Nasrani bertali leher, ber bow dianggung2kan kononnya kehidupan moden. Makanan halal haram seperti makanan berbabi atas kepentingan perniagaan yg mana GLC kerajaan terlibat cepat2 dinafikan dan majlis Fatwa hanya bertindak atas arahan pihak tertentu shj.

Agama atau kaunseling hanya menjadi tempat cari makan oleh mereka yg berkelulusan dijemput kononnya untuk motivasikan pelajar2 sedangkan niat untuk buat sedakah jariah tidak ada langsung dalam kamus mereka. Mereka berlumba2 membuat bisnis cari wang dgn kelulusan yg ada sama ada yg ada PhD atau ustaz2 yg mahir bercakap agama kononnya atas nama dakwah tapi bukan dakwah tapi cari makan!

Itulah diantara banyak lagi kelemahan2 umat Islam hari ini yg Allah swt pantau dan hantarkan musibah jika Allah swt terlalu murka kpd Melayu yg mengaku Islam dan kononnya mengikut maqasid syariah. Apakah kerajaan yg ada sekarang faham tentang ajaran Islam yg sebenar? atau hanya jadi burung tiong yg membaca skrip sedangkan mereka yg jadi pemimpin2 jahil murakat.





No comments:

Post a Comment