Sunday 2 November 2014

KESAN HENDAK SANGAT MAJU DAN MODEN



Islam mengajar kita hidup cara sederhana. Apakah hikmah cara hidup sederhana? Paling penting supaya manusia yg mengaku Islam beriman lagi bertaqwa tidak terlalu sibuk menghambakan diri kpd kehidupan dunia yg akan fana ini. Kehidupan. Para2 Nabi as yg Allah swt hantar ke bumi semata2 nak mengajak manusia kpd Allah swt. Bila manusia terpesong, Nabi demi Nabi dihantar semata2 nak menarik manusia yg telah terpesong akidah kembali kpd Allah swt.

Hari ini kita tiada Nabi lagi, yg menjadi pewaris Nabi ialah orang yg berilmu dan beramal dan sampaikan kpd mereka yg jahil. Manusia tetap dgn perangai manusia mudah lupa dan selalu mungkir janji dan hati manusia sentiasa berbolak balik. Oleh itu sifat jujur dan amanah yg ada pada manusia yg betul2 beriman dan beramal soleh itu masih diuji oleh Allah swt melalui nafsu dan nafsu itu juga tidak terlepat dari godaan syaitan maka semakin jauh kita dari Nabi saw maka semakin rosaklah akidah umat Islam kerana untuk mendapat ulama pewaris Nabi saw yg jujur lagi amanah semakin sukar.

Kemusnahan kpd umat Islam yg dilakukan oleh umat Islam yg mengaku Islam juga semakin menjadi2. Maka lahirlah pelbagai fahaman yg nampak Islamik tapi sebenarnya fahaman yg akan memusnahkan umat Islam itu sendiri.

Kemajuan dan kemodenan yg dikejar sekarang adalah laluan ke arah kehancuran umat Islam yg ditaja oleh mereka yg mengaku Islam. Atas nama hendak sangat kpd kemajuan dan kemodenan Malaysia diserang oleh pendatang sama ada haram atau ada permit menguasi tenaga buruh, kadang2 melebihi dari penduduk setempat. Peluang pekerjaan yg sepatutnya diberi kpd rakyat tempatan dimonopoli oleh pekerja asing dan indsutri2 pula dikuasai bukan Melayu dan bukan Islam. Mereka mengambil kesempatan atas nama kekurangan pekerja2 tempatan tapi sebenar mengianayai pekerja2 tempatan dgn gaji yg kecil sedangkan pekerja2 asing dianiayai juga tapi mereka ditutup oleh wang. Sampai bilakah keistewaan ini akan berterusan kpd pekerja2 asing dan jenayah juga semakin meningkat dgn meningkatnya pekerja2 asing. Perlukah kita kpd kemajuan dan kemodenan sehingga merosakkan Melayu Islam dlm kehidupan dan amalan Islam. Kita tak hairan bala semakin banyak diakhir2 ini, kerana terlalu ramai umat Islam yg tak mendirikan solat, sedangkan solat alat untuk mencegah bala.



No comments:

Post a Comment