Saturday 21 June 2014

SIJIL HALAL, UMAT ISLAM TERPERANGKAP MAKAN MAKANAN HARAM?




Isu halal haram dlm Islam ini bukan baru, yg kita tahu generasi dulu pun memang sangat ambil berat isu ini. Umat Islam sebelum merdeka atau di zaman tok nenek dan zaman selepas merdeka, sekitar berapa tahun sebelum umat Islam di modenkan oleh UMNO BN dgn pembangunan dan semakin celik dgn mencari harta benda dunia, maka saat itulah bermulalah kemorosotan iman dan hari ini kemososatan iman semakin menjadi2 oleh kerana terlalu mengejar dunia hendak jadi kaya raya, yg terlibat ahli2 politik dan kesan harga barang dan makan naik, kepentingan wang semakin menjadi2 sehingga umat Islam yg sememangnya jauh dari amalan Islam terus hilang arah, bangun pagi apa yg dia ingat ialah wang dan makan minum.

Amalan seperti solat yg mempunyai 6 ganjaran salah satunya dimurahkan rezeki tidak lagi diambil berat kerana hilang kepercayaan dan keyakinan dgn anugerah Allah swt

Punca terhapusnya amalan ini adalah kerana tidak pergi ke kuliah agama Islam dan yg menjadi dalang kpd penghalang kpd umat untuk mendapat ilmu juga semakin disekat di masjid2 dan surau2 kononnya atas nama nak sekat pengauruh politik supaya perkara seperti rasuah, penyelewengan dan salah guna kuasa dapat dipadam dari umat Islam dan menganggap perkara2 ini akan menjadi penghalang kpd UMNO untuk terus berkuasa. Ibadat lain yg berupa ilmu feqah seperti mandi junub, puasa, haji dibenarkan tapi menyentuh bab salah laku pemerintah dlm ulul amri ini kena bodek walau pun pemerintah mengamalkan cara yg salah.  Yang menghairankan lagi ialah kononnya mereka mengaku Islam tapi masih gagal berfikir dan terus menyokong secara membuta tuli konnonnya atas nama penyelewenga agama! Inilah yg dikata jahil murakat dlm berilmu, atau tidak dapat hidayat dari Allah swt.


Bila semakin maju dgn dunia maka rakyat Islam  setengah masak yg semakin jauh dari amalan Islam terus hanyut, maka bermulalah Islam liberal atau anti hadith yg dicanangkan atas nama nak memperbetulkan yg kononnya selama ini umat Islam telah terpesong kerana berpegang kpd hadith, maka timbullah perbagai ajaran sesat dan jelas sesat ialah kumpulan anti hadith yg kononnya pandai, tapi kalau tak ada haditih bagaimana mereka ini bersolat? yg peliknya kalau mereka bersolat seperti yg kita lakukan, dari mana pula mereka dapat ilmu ini kalau bukan dari hadith?. Ini sudah jelas syirik yg nyata dan telah murtad.

Kerana dah terlalu meden timbul pula isu sijil halal yg diberikan oleh JAKIM kpd pengusaha2 bukan Islam dan juga lebih lucu pengusaha2 Islam juga mesti ada sijil JAKIM. Pengusaha2 Islam sudah tentu kalau tidak ada sijil halal pun mereka dah pun tahu halal haram. Malangnya atau yg jadi masalah ialah kpd pengusaha2 bukan Islam, bolehkah kita sebagai penguasa hendak menentukan halal itu 24 jam sedangkan mereka tidak ada niat ikhlas atau kalau campuan halal haram pun mereka apa peduli, istilah halal haram hanya diguna pakai dlm Islam. Inilah bila Islam tak didakwahkan maka ,yg Islam bertambah jauh dari Islam dan bukan Islam semakin terus jauh dari Islam, tiba2 bab makanan pula mesti ada sijil halal, soalannya halal haram ditentukan oleh sijil atau orang2 yg beriman? Semakin modennya kita semakin bodohnya kita dlm bab ini!



No comments:

Post a Comment