Monday 23 June 2014

APA PERBEZAAN SUBSIDI DGN BR1M



Bayar BR1M tahun 2014 untuk 7.9 juta orang melibat kos RM4.6 juta billion. Tahun depan mungkin lebih lagi kerana janji sehingga RM1200. Tarik balik subsidi petrol dan gula berjumlah RM4.4 juta billion.

Anggaran seorang dapat RM650 untuk belanja setahun, kita ucap tahniah kerana dapat BR1M RM650 dapat tampung perbelanjaan untuk setahun, bermaka sebulan RM54. Maka soronok dan bergembiralah rakyat bila dapat BR1M dan lupa habis matematik subsidi. Kalaulah sudsidi gula dan petrol tak ditarik balik, harga2 barangan ini berterusan diharga asal untuk sepanjang tahun maka peniaga2 dan juga pengguna akan lega untuk beberapa2 tahun akan datang kerana kos barangan tersebut murah seperti dulu.

Bila subsidi tarik balik maka diganti dgn pemberian BR1M kerana nak dapat sokongan undi maka jangka masa panjang akan berkekalanlah harga bangaran tersebut terus mahal dan akan dijangka terus mahal dan terpaksa bersaingan dgn subsidi dan GST.

Siapakah yg membodohkan rakyat, adakah kerajaan UMNO BN atau penyokong mereka memperbodohkan diri sendiri. Rata2 Melayu masih lemah matematik dan terus merana dgn kenaikan harga2 barang selagi mentenliti di tahap kelas tak berkelas!



No comments:

Post a Comment