Saturday 17 November 2012

SEJARAH BERPUTAR MELAYU MUDAH LUPA


Memilih pemimpin dalam Islam, kriteria utama ialah beriman, bertaqwa, iklas, jujur dan amanah. Bila sebut beriman dan bertaqwa, perkara yang tersangat penting adakah dia seorang ahli masjid dan sentiasa menjalan kerja dakwah. Ahli masjid di sini ialah adakah dia seorang yang boleh jadi imam solat berjemaah dan pentingkan solat berjemaah di masjid atau di surau.

Adakah dia seorang selalu berdakwah dan fikir umat tentang pentingnya amalan Islam dalam kehidupan. Dari segi pakaian adakah dia seorang yang sentiasa berpakaian secara sunnah Nabi Muhammad s.a.w. Dalam ucapan adakah dia sentiasa merujuk kepada ayat2 al-Quran atau hadith sahih yang boleh membuat umat insaf selepas setiap ucapan itu atau selepas ucapan kembali kepada keadaan lalai atau lara dan lupa kepada Allah swt.

Kritirea di atas tersangat penting untuk mendapatkan keberkatan, rahmat, keredhaan Allah swt . Keberkatan dan rahmat Allah swt adalah penting untuk menjamin keselamatan berpanjangan.

Ada orang berpendapat kita sudah aman, makmur dan tinggal dalam keadaan selamat sekarang. Ini pendapat orang bodoh dan berfikiran sempit kerana gagal melihat disekeling, mungkin dia melihat dalam rumahnya ada kereta, rumah, letrik, air ulang alik ke masjid kerana ada pencen dan lain2. Adakah dia ada fikir  dan keluar melihat apa yang sedang berlaku di luar sana?  

Yang paling ramai di penjara, pusat serenti,merempit, LGBT(pelbagai jenis seks bebas) bohsia, bohjan, judi, arak, anak zina dan lain2 kegiatan maksiat kebanyakkannya melibatkan Melayu yang dikatakan Islam! Adakah semakin lama semakin berkurangan atau semakin membiak. Jika semakin membiak ini bermakna keberkatan dan rahmah Allah swt sudah ditarik balik. Kita wajib berfikir kerana akal yang Allah swt kurniakan bukan untuk berlumba2 mencari kehidupan di dunia. Kita bangga dengan pembangunan pesat dan kita bangga kerana dunia Islam mengiktirafkan kita sebagai negara Islam contoh tetapi hakikat sebenar penuh dengan maksiat.

Siapakah  yang mengupah mereka ini, Yahudi, Nasrani atau Islam liberal, plurisma atau agen2 musuh Islam yang cuba menutup kemungkaran dan umat Islam supaya menjadi lalai? Inilah musuh Islam yang paling licin yang diupah oleh orang Islam sendiri yang bertopengkan Islam semata2 kerana hendak kekalkan kuasa. Musuh dalam selimut!

Taat kepada Allah dan Rasul adalah wajib. Ulul amri(penguasa atau pemerintah) tidak dalam ketegori taat jika mereka gagal menandatangani masalah kemungkaran dan menjadi wajib kepada rakyat untuk menyingkir mereka dari terus berkuasa.

Adakah kita akan aman untuk 55 tahun akan datang jika umat Islam terus terjebak dengan murtad? Sejarah kehebatan umat Nabi as terdahulu banyak diceritakan dalam al-Quran tetapi mereka habis dibinasakan kerana setelah mereka beriman kemudian menjadi kafir kerana kembali cintakan dunia yang sementara ini dan hari ini kita ulang sejarah yang sama!

Inilah kreteria memilih pemimpin, yang penting dalam diri pemimpin itu ada 100% amalan Islam bukan hanya memperjuangkan keadilan semata2 tetapi amalan ajaran Islam yang dibawa oleh Nabi Muhammad saw itulah yang wajib diperjuangkan. Bila ajaran Nabi saw itu hidup dalam jiwa pemimpin Islam maka segala2 ada disini termasuk keadilan itu sendiri.

 


No comments:

Post a Comment