Friday 16 November 2012

APA ADA PADA UNDANG2?


KUALA LUMPUR, 16 Nov – Aktivis hak asasi manusia, Irene Fernandez  juga Pengarah eksekutif Tenaganita mempertahankan kajian menunjukkan fasal Perlembagaan yang mempertahankan hak kaum Melayu menyebabkan berlakunya diskriminasi kaum di Malaysia serta mahu fasal dalam undang-undang tertinggi itu digubal atau dimansuhkan kesemuanya.

Artikel 89 dan 153 dalam Perlembagaan Persekutuan hanya berjaya mengguntungkan golongan elit dalam masyarakat Melayu kelas atasan.

Perlembagaan adalah hanya undang2 bertulis. Undang2 juga tidak boleh berfungsi kalaulah manusia yang melaksanakan undang2 itu tidak bertanggung jawab dalam menjalankan tugas.

Ini jelas apa yang dimaksudkan dengan hadis Nabi saw,  akhir zaman akan muncul pemimpin2 yang menyalahkan kuasa untuk membolot harta kekayaan negara cara yang paling jijik. Ini bukan salah undang2 tetapi bila undang2 diguna pakai atau terpilih untuk sesuatu kaum sahaja atau kroni, maka walau dipinda ianya tetap sama selagi pelaksana undang2 itu tidak ada sifat jujur, amanah dan ikhlas.

Memansuh atau digubal adalah sesuatu yang menyinggong perasaan kaum Melayu. Walau pun ini adalah undang2 Inggeris yang dicipta pakai, kaum bukan Melayu tidak boleh sesuka hati mencadangkan supaya di mansuhkan atau digubal. Kelemahan pemimpin2 Melayu sendiri yang tamak dan tidak bersungguh2 hendak membantu Melayu adalah di antara  mendiskriminasikan yang nyata terhadap kaum mereka sendiri. Bukan Melayu mesti melihat dalam konteks ini kerana ini adalah negara asalnya Melayu. Diskriminasi juga ujud dalam kaum Cina dan India oleh pemimpin2 mereka tetapi tidak terlalu serius jika dibandingkan dengan kaum Melayu yang berlainan parti.

Selain itu atas nama bangsa dan agama, ada keadaan tertentu Melayu wajib mempertahankan hak mereka. Persamaan boleh dilaksanakan bila semua bangsa menjadi muslim, itu pun atas dasar iman dan takqwa yang jitu, maka suasana masa itu akan berubah. Masalahnya dalam Islam sendiri  masih jauh dari bersatu, mana mungkin matlamat ini boleh dicapai.

Kajian kadang2 mempunyai niat yang tidak baik untuk berhujah. Bukti2 kelemahan ini bukanlah terletak kepada undang2 tetapi kepada pemerintah semasa yang bertanggung jawab melaksanakan undang2.

Sebenarnya bukanlah diskriminasi yang hendak dihujahkan tetapi lebih kepada kepentingan bangsa itu sendiri. Inilah risikonya Melayu bila undang2 yang mutlak hudud tidak dilaksanakan maka kelemahan undang Lord Reid ini akhirnya diambil kesempatan oleh bukan Melayu untuk menjerat Melayu dan Islam.

 

No comments:

Post a Comment