Monday 5 November 2012

ANTARA KERJA KERAS DENGAN KERJA MAKAN GAJI BUTA


Apa kerja pun niat mesti ikhlas. Jangan makan gaji buta. UMNO tuduh negeri2 bawah PR makan gaji buta! Rasuah, penyelewengan dan salah guna kuasa itu pada UMNO fenomena biasa dalam kerajaan. 55 tahun memerintah kejujuran, amanah dan ikhlas masih  tidak nampak walau pun bayangnya.

Guru dengan masalah mereka dan pensyarah juga dengan masalah mereka. Semua  ini diuruskan dan ditadbirkan oleh ketua yang bukannya professional dalam bahagian masing2. Contohnya gaji doctor, jurutera, akauntan dan bidang2 profesional lain mempunyai gaji yang cukup mengecewakan.

Yang menjadi Ketua Pengarah atau menteri2 bukan bidang mereka. Peduli apa, yang penting gred gaji aku mesti yang termahal dan terbaik!

Bila disekolah ibu bapa dan juga kerajaan bukan main lagi tekan dengan sains dan teknologi. Pelajar2 masing2 berlumba2 menjadi yang cemerlang. Ada yang otak cerdas masuk aliran sains dan selebihnya sastera. Kalau doctor, jurutera, akauntan bagai nak pecah kepala kejar CGPA 4.0. Ada yang dapat, ada yang tidak tetapi semua jadi jurutera, doctor, akauntan juga.

Di negara2 yang maju seperti Jerman, Jepun misalnya untuk menjadi jurutera kena tau kerja- praktikal. Di Malaysia jadi jurutera cuma pandai cakap, kerja duduk dalam bilik airkon buat kerja pentadbiran kecuali di industri, itu pun kalau nasib baik dapat bidang yang dia belajar sama dengan bidang kerjayanya. Ada pekerja kelulusan kejuruteraan letrik tetapi jadi jurutera pengeluaran. Bila syarikat tutup atau buang pekerja, si jurutera ini jadi gila kerana lain kelulusan lain pengalaman, nak cari kerja dalam bidang yang dia belajar  susah pula. Inilah masalah kerana kalau memilih kerja pun susah, melainkan sapu sajalah apa kerja pun. Lama2 syiok dengan kerja itu walau pun bukan bidang dia, gaji pula OK. Masalahnya bila kilang tutup atau bankrap atau buang pekerja, balik jadi square one kerana tak ada pengalaman dalam bidang yang dipelajari.

Kalau nak ikut gaji memang semua orang tak puas hati. Rakyat perlu berpuas hati dengan apa yang mereka dapat. Rakyat kena kerja rajin dan kreatif. PM, Menteri2 dan MB2 mereka kerja kuat memikirkan masalah negara dan negeri. Sebab itu mereka berhak mendapat gaji tinggi, elaun itu ini dan lain kemudahan sehingga hidup mewah dapat beli kereta besar, rumah besar dan mungkin isteri lebih dari kecil cantik kerana seluar, spender, baju dibuat dari wang. RM1.5 juta duit kocek sahaja kondon sewa ditangguh beres,  untuk menyimpan gundik2 pun tidak jadi masalah kerana wang bertimbun2 dalam bank!

Buatlah perubahan pula dalam PRU 13, insyaAllah bila saya jadi PM, tuan2 jangan susah hati, saya akan dibuat perubahan. Sekurang2 kalau gaji tak naik, tetapi barang2 makan murah, kereta murah, PTPTN dihapuskan, tol dihapuskan adalah lebih dari naik gaji!  Ada yang tak setuju? Kalau tak setuju itu sahih ahli2 UMNO BN!

 



 

No comments:

Post a Comment