Thursday 15 November 2012

EGO, SOMBONG DAN RIAK ANTARA SIFAT TERKEJI

Kadang2 kita perasan yang kita telah bertaubat. Bertaubat bukan bermaksud "tau buat" tapi tak sedar diri yang kita sebenarnya tak bertaubat. Hendak memberi tahu rakyat bahawa saya telah bertaubat 10 sekali sehari selepas solat, moga2 rakyat akan kata atau nganggok, mungkin kata rakyat yang disebelah sana, dia ulama mesti faham apa dia yang dia buat, tepi rakyat sebelah sini kata kalau dia betul2 bertaubat, dia akan jadi ulama yang adil tidak berpihak kemana2 parti, tapi kalau parti yang berkehendak ke arah ajaran Islam kenapa tidak disokong?. Ini adalah perinsip kebenaran, mungkin ada orang yg berpegang kepada Islam tapi tidak mengunakan walau sepotong ayat al-Quran pun dalam politik, ini cakap dari S/U politik UMNO!.

Sebenarnya apa yang kita hendak dalam kehidupan dunia yang sementara dan singkat ini? yang usia lebih kurang 60-70 lepas itu masuk lubang kubur. Wang harta benda dunia yang banyak yang kita kumpul akan ditinggalkan.  Iman bukan ditentukan oleh ilmu tapi untuk meningkat iman perlu ada ilmu. Ilmu boleh jadi alat cari makan, cari nama, cari pangkant dll. Suami isteri Islam semula jadi melahirkan anak, otomatik Islam tapi akhir hayat belum tentu mati beriman. Suami isteri bukan Islam melahirkan anak, otomatik bukan Islam tapi akhir hayat mati beriman.

Nabi saw telah memberi amaran diakhir zaman akan lahir ulama jahat yang kerja dia hanya memperlaga2kan sesama umat, nampak baik tapi sebenarnya dialah syaitan yang dikenali.

Kalaulah perjuangan PAS itu salah, kenapa kerajaan tidak mengharamkan saja dari terus aktif? Apa yang boleh dibuktikan mufti perjuangan PAS menegakkan kebenaran berasaskan al-Quran hadit, ijma' dan Qias itu salah? Sebagai mufti mesti berani berhujah, bukan menjadi menentang seolah2 semua perjuangan PAS salah? Memang kita tidak nafikan dalam masyarakat majmuk banyak rintangan terutama dari bukan Islam tetapi yang membuat bukan Islam selama 55 tahun masih tidak faham ajaran Islam, siapakah yang patut dipersalahkan kalau bukan UMNO?

 


No comments:

Post a Comment