Wednesday 2 July 2014

LEMBAGA KEMAJUAN IKAN MALAYSIA



Hari ini ikan udang ketam cukup mahal lebih mahal di bulan puasa. Bila ianya mahal maka kalau jenis kita yg bekerja ini tak ada pilihan melainkan masak tunjuk jari, selera pula bukan main lagi kalau boleh satu pasar ramadhan nak dibelinya, akhirnya bila minum betul2 kaw punya air yg lain akan membazir. Itulah nafsu yg telah dididik selama setahun oleh syaitan, walau pun syaitan telah diikat tapi latihan yg diberi oleh syaitan itn sentiasa dlm kenangan sehinggalah Ramadhan akan datang. Pengaruh syaitan memang hebat sebab itu manusia kalau dah dididik dgn perangai syaitan, walau pun tak tinggal solat tapi perangai tak sedar macam syaitan, kalau yg bersolat pun begitu bagaimana yg tak bersolat langsung atau bersolat seminggu sekali setahun dua kali!

Kita ada banyak lembaga, ikan, pertanian, fama dll lain2 tapi kita tak pernah rasai membeli ikan murah, buah murah sayuran murah, serupa kita tak ada apa lembaga, yg kita tahu lembaga hantu jembalang, jembalang tanah, hantu raya pelesit dll mahluk bukan manusia. Apa yg lembaga ini buat pun rakyat tak tahu, Cuma keluar ada jawatan kosong, maka memohonlah kita yg ada anak sama ada graduan atau SPM shj.

Anak2 kita, kita pesan bila kerja jadilah seorang pekerja yg jujur amanah dan ikhlas. Tapi bapa sebelum masuk kerja memang nak buat baik, tapi bila masuk baru tahu rupa2nya ramai perut buncit makan makanan haram. Yang betul2 baik, tak berkawanlah nampaknya! Itulah realiti di Malaysia sesiapa shj yg masuk bekerja dlm bidang yg ada peluang buat duit maka iman dan taqwa boleh letak tepi, soal halal haram telah tiada dlm dairi hidup, yg penting perut aku mesti dibuncitkan dahulu.

Tugas IKIM ialah membuat penyelidikan ikan udang dll dan hasilnya dihantar ke para penternak sama ada kecil atau sederhana, tapi yg nampak penternak CINA yg dapat menafaat kerana mereka banyak wang dan pandai menternak cara professional, penternak Melayu seperti petani Melayu dapat baja jual baja. Apalah nak jadi dgn lembaga2 di Malaysia ini, lebih banyak lembaga hantu raya dari lembaga yg boleh dipercayai!



No comments:

Post a Comment