Wednesday 23 April 2014

KELAYAKAN TAK PERLU HANYA PANDAI ...........



Dalam dunia serba canggih, kebanyakkan rakyat jadi kan UNI seperti masuk sekolah menengah, taraf kelayakan dah mula menuruun, dulu lepas sijil Cambridge kemudian sijil MCE lepas itu SPM. kalau ada sijil Cambridge boleh jadi pegawai daerah DO sekarang lulus SPM hanya layak jadi operator kilang! begitulah masa berubah ilmu juga berubah. Yang tak berubah ialah rakyat di kampung2 duk macam itulah dulu kini selama2nya rentak perlahan slow rythem dgn lagu dondang sayang dan lagu Melayu aslinya.

Hanya yg tak berubah ialah kelulusan jadi PM menteri atau MB atau wakil2 rakyat, tapi JKKKP itu tolak ke tepi dulu.
Dalam sejarah hanya jawatan di atas tidak perlu kelululusan hanya ada modal air lior pandai kelentong serba sikit masuk bertanding menang bodek, jadilah menteri.

Adakah pernah anda lihat atau mendengar jawatan menteri dlm akhbar, kelayakan ijazah mana bidang pengelaman sekian, boleh bertutur bahasa Melayu dan Inggeris dan lulus atau kredit dalam bahasa Melayu. Tak pernah dengar dan tak pernah pun ada iklan seperti itu. Lain dalam jawatan kerajaan sekurang2nya lulus BM atau kredit untuk jadi kerani, pegawai seterusnya ketua pengarah. Oleh itu apalah yg anda harapkan kualiti PM menteri2 MB dan wakil2 rakyat termasuk JKKKP. Kalaulah mereka membuat perancangan dan penambah baikan pun setakat manalah keupayaan mereka kalau dibanding seorang ulama keluaran pondok jangan pondok di Getting tu sudahlah!



No comments:

Post a Comment