Wednesday 10 October 2012

KUASA PENTING PRINSIP ISLAM JUGA PENTING



Kuasa memerintah dan prinsip Islam mesti berjalan seiring. Tiada kuasa tidak boleh buat apa2 dan tiada prinsip Islam juga umat Islam akan kecewa. Peringatan Nasharudin itu ada logiknya.

Masalah Melayu mudah dan cepat melatah. Terlalu fanatik dan terlalu skeptikal dengan berlainan pendapat. Emosi tanpa guna akal yang waras juga akan membuat Melayu tidak ...

boleh jadi matang. Melayu wajib keluar ke dunia yang lebih terbuka dan menghargai pendapat orang lain.

Soal sama ada seseorang itu condong ke arah parti UMNO atau tidak, soalan itu boleh kita adili dengan tindakkannya bukan hanya kita adili dengan kenyataannya, kadang2 kita kena terima hakikat bahawa pendapat yang berupa ingatan adalah perlu untuk kita muhasah diri tetapi kerana terlalu tafsub dengan pemimpin pun boleh menyebabkan kita hilang pertimbangan akal dan lebih kepada emosi yang merosakkan diri sendiri.

Kita tidak bersetuju kepada kerajaan perpaduan antara PAS dan UMNO kerana ianya jelas bertentangan dengan prinsip perjuangan PAS ia itu al-Quran dan hadith kecuali UMNO boleh menerima dasar PAS. Sehingga kini kita tidak nampak UMNO akan berubah ke arah itu! Cadangan Nasha itu baik, tetapi perlaksanaannya pastikan dulu UMNO itu berubah!

Nasha juga kena pastikan perkara ini. Siapa yang tidak mahu kepada perpaduan. Perpaduan dalam Islam adalah wajib tetapi syarat perpaduan juga wajib dipatuhi. Jika berlawanan kita wajib keluar sehingga pihak UMNO berubah.

Soalannya adakah UMNO akan berubah sedangkan sifat yang diasuh oleh penjajah itu telah sebati dengan mereka. Masalah UMNO ialah pemimpin2 yang dipilih telah merosakkan ahli2 UMNO yang fanatik dengan pemimpin sehingga perbuatan keji seperti rasuah, penyelewengan dan salan guna kuasa gagal ditegur. Ini membuatkan pemimpin2 bertambah naik tocang kerana yang menegur hanya pembangkang sedangkan ahli2nya mendiamkan diri walau sudah jelas pemimpin2 mereka menjual Melayu dan Islam!

Nasha juga mesti faham dengan perjuangan parti UMNO dan PAS. Bolehkah kita campurkan air dengan minyak?

Hari ini dasar perjuangan UMNO sudah tidak releven dengan keadaan semasa yang memerlukan perubahan. UMNO dahulu memperjuangkan bangsa lebih dari Islam. Hasilnya 55 tahun orang2 bukan Islam tidak faham Islam walau pun duduk dalam BN. UMNO tidak membuat kerja dakwah, malah orang2 Islam sendiri hanyut dengan kelekaan kehidupan dunia dan semakin jauh meninggalkan amalan Islam dan perkara yang sangat penting ia itu solat sudah diabaikan.

Perubahan atau kefahaman bukan Islam kepada Islam sejak akhir2 boleh dikatakan bertambah baik bila mereka bersatu dalam PR. Perubahan atau kefahaman ini memerlukan masa yang panjang kerana bukanlah mudah untuk manusia berubah setelah sekian lama bersama UMNO yang tidak menghiraukan mereka dalam memberi penerangan tentang Islam.

InsyaAllah dengan usaha bersungguh2 PAS untuk menerangkan dan menunjukkan akhlak yang baik ini akan menjadi ikutan bukan Islam dengan syarat orang2 Melayu Islam juga wajib berubah dari sifat tamak, rasuah, hasad dengan, fitnah memfitnah dan caci mencari sesama Melayu Islam.

No comments:

Post a Comment