Friday 28 September 2012

BAJET HANYALAH PENGHIBUR DUKA, DERITA TETAP BERTERUSAN


Setiap tahun bajet menjadi isu perbualan. Kepada orang cerdik melihat dalam konteks pelbagai, kepada mereka yang kurang cerdik atau bodoh2 cerdik melihat dalam konteks seolah2 bajet dapat meringankan beban perbelanjaan. Bajet bergantung juga kepada keadaan. Hampir kepada PRU 13, bajet “mesra rakyat” dan selepas menang PRU 13 jika di takdirkan UMNO BN memerintah semula untuk 4 tahun akan datang bajet menekan rakyat sehinggalah hampir PRU 14 nak cukup lima tahun, bajet menjadi lembut semula.

Apa pun kita melihat harga barang tidak ada yang turun, gula ditarik subsidi, dan harga dinaikan, hadiahkan kepada rakyat! Dalam memberi pelbagai insentif dalam masa yang sama dilepaskan  20 sen sekilo. Rakyat tak cerdik tak kisah kerana apa ada dalam 20 sen sekilo gula! Rakyat cerdik melihat dalam 20 sen sekilo gula ada RM billion. Ini sudah tentu dapat menampun hadiah BR1M!

Rumah penduduk miskin tetap senget, jalan tetap berlubang, parit tetap tersumbat dan kampung2 tidak banyak perubahan dari segi kemajuan walau pun bajet telah 55 tahun dan diulang setiap tahun. Apa yang kita nampak wakil2 rakyat hidup mewah, rumah besar banglo, kereta mewah dan rakyat di kampung2 tetap kais pagi makan untuk besok!

Siapa yang untuk untung berpanjangan? BR1M RM250 atau RM500 mungkin untuk bajet ini sahaja, Adakah bajet ini boleh meringankan beban rakyat? Wang sebanyak ini untuk meringankan beban setahun?. Kalaulah beras, gula, minyak masak, petrol, tol, PTPTN dan lain2 keperluan hidup dapat dikurangkan ke paras paling selesa, adalah lebih baik dari BR!M ini!. Inilah sebenarnya harapan rakyat, bukan hanya bantuan bermusim! Adakah rakyat melihat dalam konteks jangka masa panjang atau rakyat melihat dalam konteks jangka masa pendek?

Adakah rakyat setiap kali PRU nilai satu undi sama dengan nilai sehelai kain pelekat atau sehelai batik dan sekampit beras?

Mentaliti kita masih jauh dari negara maju. Di negara2 maju rakyat sudah cerdik. Penilaian mereka kepada manifesto dan perlaksanaannya. Mereka menilai apa yang berlaku disekeling dan wakil2 rakyat hanya boleh menipu sekali sahaja.

Profesor2 Universiti di negara2 maju kebanyakkannya mereka orang paling rasional dalam pemikiran dan tidak berpihak meluahkan pendapat, Mereka tersangat bertanggung jawab terhadap ilmu keduniaan kecuali ilmu yang bersangkutan dengan Islam, mereka curang.

Di Malaysia kita boleh kenal mana satu Prof kangkong dan Prof. yang komitted dengan ilmu. Ilmu boleh membuat kita cerdik dan ilmu juga boleh membuat orang lihat kita bodoh!



No comments:

Post a Comment