Saturday 19 October 2013

MELAYU GAGAL BERFIKIR

Melayu gagal mengunakan akal untuk berfikir dengan waras. Kebanyakkan yang berhujah akan mengunakan emosi, fitnah atau ayat2 maki hamun yang tidak ada nilai. Di Amerika, walau pun ada orang tak suka Amerika, tapi ada pengajaran yang kita boleh ikut, contoh di universiti ada pentas berhujah atau public speaking, mereka bebas mengunakan pentas ini untuk bercakap apa2 saja isu, termasuk isu presiden sekali pun, tidak ada akta seperti Malaysia tak boleh bersuara atau berhimpun walau pun secara aman akan dikenakan tindakkan polis. Rakyat di pantau segala aktiviti sehingga ke dalam rumah malah mungkin kalau dapat bukti untuk dipalsukan pun mereka akan buat seperti tilam kes DSAi. Ini kerja lebih teruk dari bukan Islam, hasad dengki, dendam kesumat yang busuk lagi buruk, tidak mengenal erti keghaiban seseorang, sedangkan sebagai orang Islam, jelas Nabi saw sendiri melarang keras perbuatan memfitnah, tapi masih ada lagi orang Islam yang tak kenal Allah swt mempercayai kerana tiada ada ilmu, jahil murakat.

Komen kalau tidak ada bukti jelas seperti meliwat mesti dapatkan saksi2 yang beriman, walau pun dulu Mahathir kata mana nak cari orang seperti itu, kan kita negara Islam contoh, tak kanlah tak boleh didik rakyat jadi orang beriman, sebagai orang Islam dilarang menjadi pak turut yang berkaitan fitnah dan berdosa besar dan dosanya serupa dosa perbuatan terkutuk itu, dapat dosa percuma kerana jahil, pemimpin terjun telaga buruk maka pengikut pun terjun sama!

Kita berhujah bukan kerana kita pembangkang atau penyokong kerajaan, kita berhujah mengikut perkara yang betul, adakah perasuah, penyelewengan dan salah guna kuasa perbuatan baik? Pendedahan ketua audit negara ketirisan berbilian RM dalam pentadbiran UMNO BN itu perkara biasa? Inilah tugas ketua pembangkang untuk menerangkan perkara mungkar.

Transformasi atau reformasi tidak akan terkesan, jika rakyat gagal menyokong kpd kebaikan. Umat Islam wajib ada satu fikir dan mengakui halal itu halal dan haram itu haram. Ini soal akidah. Kalau ini pun masih tak faham, itulah yang dikatakan tidak kenal Allah, maka Allah hantarkan ujian kpd umat Islam melalui Kristian supaya segera belajar mengenal Allah swt. Adakah Kristian lebih mengenali Allah?

3 comments:

  1. memang setuju sangat tu...tak ramai yang sanggup paksa diri berfikir

    ReplyDelete
  2. kebanyakan antara kita memang jarang berani untuk perjuang apa yang diyakini.

    Apa yang dirasa betul jarang diperjuang.
    Apa yang diimankan pun ragu diperkenalkan.

    Takut dikritik.
    Takut digelak.
    Takut dilabel gila.
    Dan paling besar adalah takut dipulau.

    Semua itu sebenarnya takut pada diri sendiri.

    Kita asyik diberitahu, kalau mau berhujah ada tempatnya, ada caranya. Masalahnya adalah adakah tempat itu bersesuai dengan kita atau "dia". Adakah caranya sesuai dengan kita atau "dia".

    Rindu lihat orang muda memperjuangkan keyakinan sendiri

    ReplyDelete
  3. Jika yang sudah ada bukti spende pun di diamkan, asalkan dia dari pihak yg satu lagi. Apakah dengan membelasah Melayu akan menyelesaikan segala permasalahan. Blog ini blog politik

    ReplyDelete