Friday 4 October 2013

ASAL USUL PENCURI, PENIPU, PEROMPAK...................

Tak usah pelik dengan Melayu, katakan terus terang ada Melayu cerdik dan ada Melayu bodoh dan kalau nak enak lagi ditambah Melayu bagang. Dua sifat ini yang saling berlawanan ditambah dengan sifat ada Melayu baik dan ada Melayu jahat.

Dalam Islam yang baik dikatakan pahala dan yang jahat dikatakan dosa. Niat nak buat baik dapat 1 pahala, buat dapat 10 pahala, niat nak buat jahat tak dapat dosa, bila buat dapat 1 dosa.

Contohnya, seorang pencuri besi buruk dah tentu dapat dosa, dosa yang sama juga dapat pada seorang pencuri, penyamun, perompak kolar putih yang curi juta RM semasa pegang jawatan juga dapat dosa. Kedua2 masuk neraka, Cuma bezanya yang pencuri besi buruk itu hidup susah di dunia akhirat dan pencuri juta RM itu hidup senang seketika, tapi yang susah kemudian anak2 bini, kalau bini ramai, kalau dia mati duit rasuah, selewengan salah guna kuasa itu akan difaraidkan, kemudian bini muda cari suami lain! dan kahwin suami baru tu pun putar alam, kerana dia tahu sejarah suami dulu pun macam dia kerana dua kali lima kalau pusing jadi lima kali dua pula.

Melayu tetap Melayu, Cina tetap Cina, Cuma yang bezakan hanyalah Cina mudah belajar kemudian berubah, Melayu dulu kini dan selama2nya. Apa nak buat bapa borek anak berintik2, kalau beintik2 bersih boleh diterima, ini ditambah dengan panau, kudis buta dan pelbagai penyakit kulit disamping penyakit dalam, hati busuk, hasad dengkin, tamak haloba dan sewaktu.dengannya!

 

 

No comments:

Post a Comment