Monday 3 February 2014

HARGA SEBUAH DEMOKRASI



Kos untuk membiayai demokrasi terlalu mahal dan adakah releven dgn Islam? Sistem yg cukup murah ialah sistem yg diasaskan oleh Nabi Muhammad saw. Kelayakan hanya sesiapa yg beriman lagi bertaqwa maka dialah yg palinglayak jadi pemimpin.

Demokrasi yg diasaskan oleh barat bukan Islam, adalah sistem demokrasi lapuk yg diamalkan di Malaysia dan sudah ketinggalan zaman. Sistem demokrasi yg diamalkan di barat sistem dua parti adalah yg terkini yg dianggap oleh barat boleh menyelesaikan banyak masalah.

Malaysia tidak boleh mengamalkan sistem dua parti kerana akan berlawanan dgn Islam. Islam adalah agama tunggal yg tidak boleh berkompromi dgn bukan Islam kerana akibatnya sangat dahsyat dan Islam melarang keras sistem ini kerana dicipta oleh manusia kedua sistem ini akan timbul dekreminasi yg serius jika sekira dua parti yg tidak sama agama memerintah. Kita telah lalui di Sabah bila mana puak2 Kristian di bawah Pairin Katingan yg terang2 mendakyakkan Kristian di bumi Sabah dan hari ini gagal dipulihkan kerana Kristian membawa unsur2 keseronokkan yg mana unsur2 sangat disukai oleh semua manusia. Bila unsur2 menyerap dalam tubuh umat Islam akibatnya terlalu sukar untuk dipulihkan seperti yg telah berlaku dalam UMNO.

Berapa banyak wang dihabiskan untuk mengekalkan kuasa dgn cara yg bercanggah dgn ajaran Islam. Inilah hakikat bila kononnya demokrasi berpalimen yg ingin dihidupkan, maka kos untuk membiayai ADUN dan PARLIMEN menelan beratus juta RM. Maka berlumba2lah calun untuk menawarkan diri kerana jawatan ini berbaloi dgn pelaburan dari calun hanya sedikit tapi kos kerajaan wang rakyat berjuta2 terpaksa dibelanjakan.

Apakah kesannya terhadap rakyat, rakyat tidak dapat apa yg sepatutnya mereka dapat kerana apabila calun menang, yg utama didahulukan ialah bagaimana modal dapat balik disamping bagaimana untuk mengunakan kekedudukan mengumpul wang.

PRU dan PRK menjadi sibuk, bukan sibuk membangun kemajuan untuk rakyat tapi sibuk dgn isu2 semasa disamping taburan wang yg dikatakan politik wang tapi sebenarnya ialah rasuah seperti rasuah2 lain, berebut jawatan MB misalnya dan tidak akan berakhir dgn itu saja, lompat parti. letak jawatan sebagai ADUN atau MP akan berlaku sepanjang 5 tahun. Segala puncanya ialah kuasa dan wang.

Sebagai umat Islam yg peka tentang perkembangan semasa dan isu2 yg berulang2 ini, siapakah yg hendak ke hadapan membetul atau berani membuat perubahan, raja2, mufti2, ulama2 dan ilmuan agama yg kononnya faham ajaran Islam seperti yg dibawa oleh Nabi Muhammad saw atau tidur lena dgn kemewahan dgn kemudahan gaji, elaun, kenderaan mewah dan rumah mewah!

Hari ini umat Islam menderita bukan shj dari segi rohani, jasmani juga menjadi hamba dunia kerana mereka dilatih oleh UMNO selama 56 tahun. Sedikit demi sedikit tanpa disedari oleh umat Islam, umat Islam semakin terpinggir dalam arus kemajuan dunia yg tidak langsung menguntungkan Islam malah Melayu semakin terhimpit dgn bala yg Allah swt turunkan,anak luar nikah, isu kalimah Allah, serangan atas nama hak asasi manusia, dll kita gagal dalam segala2nya. Kita mengharapkan hanya parti PAS yg dipimpin oleh ulama atau golongan profesionl lain yg taat dgn perintah Allah swt dan paling merisaukan kita PAS juga sedang menghadapi krisis kepimpinan yg serius. Ujudnya syiah dan fahaman ekstrem yg lain disamping terlalu sabar dan baik hati atas nama menjaga hati PR, maka PAS terpaksa mengalah, sampai bila? 

No comments:

Post a Comment