Wednesday 26 December 2012

RAMPASAN KUASA AJK MASJID/SURAU


RAMPASAN KUASA - PERLANTIKAN AJK MASJID JAMEK/SURAU DIRI JUMAAT SELURUH LARUT MATANG SELAMA DAN PERAK AMNYA ADALAH TIDAK SAH, BERCANGGAH DENGAN AJARAN ISLAM.

Memang dasar UMNO hasad dengki, tidak ikhlas, tidak jujur, tidak amanah dan lain2 sifat yang tercela yang jelas terdapat dalam diri mereka. Merekalah manusia yang berniat jahat untuk memecah belahkan masyarakat dan menipu Sultan. Mereka memalsukan senarai AJK surau yang dipilih oleh masyarakat kampung dalam mesyuarat agong yang sah tetapi malangnya senarai yang sah dipalsukan dan dibuang ke bakul sampah, senarai AJK palsu pula dipersembahkan kepada Sultan. Ini adalah satu perbuatan biadap mempersendakan Sultan supaya menandatangani senarai AJK palsu atas arahan pihak yang tidak bertanggung jawab dan penghasut kepada perpecahan dalam masyarakat.

 Inilah penipuan yang paling jijik pernah dibuat oleh manusia yang mengaku Islam tetapi bertindak di luar batasan adab susila manusia yang waras.

Apakah jenis manusia yang sedang memimpin masyarakat kita sekarang?

Di manakah iman dan taqwa kepada Allah swt kalau hanya untuk kepentingan duniawai yang sementara ini?

Hadith Nabi Muhammad saw, bermesyuaratlah kamu dalam sesuatu perkara yang baik dan lantiklah antara kamu ketua yang ikhlas, jujur dan amanah. Allah swt sangat suka kepada jemaah yang bermesyuarat dan akan menurunkan keberkatan dan rahmat bagi setiap keputusan yang baik yang telah dipersetujui bersama. Keputusan yang dilakukan di luar mesyuarat adalah tanda2 perpecahan masyarakat dan azab berupa bala Allah swt akan diturunkan kepada mereka yang tidak patuh kepada keputusan mesyuarat...

Surau atau masjid adalah tempat beribadat bukan tempat untuk mengejar jawatan bagi memenuhi tuntutan nafsu syaitan. Jawatan adalah amanah, jawatan bukan untuk kepentingan diri dan kroni2.

Bantuan kewangan oleh individu atau kerajaan untuk surau atau masjid wajib diuruskan dengan jujur dan amanah. Perbelanjaan yang berhemah wajib mengikut hukum2 syarak, Setiap sen yang dibelanjakan akan disoal oleh Allah swt di akhirat kelak. Tanggung jawab AJK adalah berat.

Allah swt akan melaknat mereka yang tidak jujur dan tidak amanah dalam menjalankan tugas sebagai pengerusi atau AJK surau atau masjid jika niat tidak ikhlas.

Pengerusi dan timbalan pengerusi yang dilantik juga bukan terdiri dari orang-orang yang ada fikir Islam dan terlalu jarang hadir ke surau/masjid menunaikan solat berjemaah. Nama-nama AJK palsu juga dilantik  di luar pengetahuan mereka tanpa mesyuarat dan tanpa kebenaran mereka. Perbuatan ini adalah satu jenayah mengunakan nama-nama individu tanpa kebenaran dan tindakan undang2 boleh diambil terhadap pengerusi dan juga pejabat agama Islam Taiping jika sekiranya individu berkenaan mahu berbuat demikian. Masyarakat wajib sokong usaha tindakan undang2 ini sekurang2nya sebagai saksi untuk menghalang mengunakan nama-nama mereka yang tidak redha dalam perlantikan ini  

Masyarakat atau penduduk  wajib bertanggung jawab di depan Allah swt jika sekiranya tuan-tuan dan puan-puan redha dengan perlantikan palsu ini di akhirat kelak.

Sila lihat rujukan senarai AJK perlantikan mesyuarat agong yang sah masing2. Pembubaran AJK yang sah hanya boleh dilakukan bila genap 2 tahun,  tetapi belum pun sempat mesyuarat agong perlantikan AJK baru, senarai AJK palsu telah dikeluarkan oleh pihak Pejabat Agama Islam Taiping. Ini adalah satu penipuan senarai AJK yang dipersembahkan kepada Sultan untuk mengesahkan perlantikan yang penuh dengan muslihat politik kotor ini.

Sila muhasabah diri, adakah aku ini dari golongan orang yang akan mendapat rahmat atau azab Allah swt jika aku redha dengan perlantikan ini?

 



 

 

No comments:

Post a Comment